Edukacyjne wykorzystanie filmów do projektowania graficznego 3D

Podsumowanie
Program innowacji pedagogicznej przewidywał w każdej klasie (5a, 5d, 6d) obejrzenie i omówienie tematycznych filmów. Następnie uczniowie podczas kolejnych zajęć wykonywali swój model 3D, który był ściśle powiązany z obejrzanym i omówionym materiałem filmowym. Każdy uczestnik innowacji miał na portalu do modelowania 3D Tinkercad, założone swoje indywidualne konto uczniowskie. Dzięki temu dzieci mogły tworzyć różne projekty. Wybrane modele zostały wydrukowane na drukarce 3D.
Zadania realizowane w ramach innowacji pedagogicznej rozpoczęliśmy w październiku 2022r. a ukończyliśmy w styczniu 2023r. Pokazały one uczniom w jaki sposób można wykorzystać film w technologii komputerowej.
Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, brały w nich aktywny udział. Wykazywały się twórczą postawą, dociekliwością i wytrwałością potrzebną do osiągnięcia celu. Zadaniem prowadzonych zajęć było również wspomaganie uczniów w rozpoznaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań oraz stanowienie alternatywnej możliwości spędzenia czasu wolnego. Dzieci rozwijały kreatywne, logiczne i abstrakcyjne myślenie, wyobraźnię, doskonaliły pamięć, koncentrację. Sprawnie posługiwały się urządzeniami multimedialnymi i oprogramowaniem. Samodzielnie i w grupach tworzyły projekty 3D w aplikacji Tinkercad na tabletach i na komputerach stacjonarnych. Pracując w grupach dzieci rozwijały swoje kompetencje społeczne, doskonaliły komunikację, uczyły się kompromisu, organizacji pracy i współodpowiedzialności za nią.
Połączenie zajęć filmowych i problemów w nich przedstawionych z zajęciami, które wykorzystują nowoczesną technikę komputerową, spowodowało, że uczniowie mogli budować własne, ciekawe projekty 3D. Podobnie jak kilka lat temu komputery zrewolucjonizowały świat, tak teraz drukowanie 3D wnosi bardzo dużo do współczesnej nauki. Dlatego bardzo ważne jest, aby dzieci podczas kształcenia rozwijały w sobie logiczne myślenie i umiejętności, które pomogą im w przyszłości osiągnąć wymarzone wykształcenie.













Ankieta ewaluacyjna – podsumowanie
W ankiecie podsumowującej innowację pedagogiczną „Edukacyjne wykorzystanie filmów do projektowania graficznego 3D” wzięło udział 48 uczniów. Udzielili odpowiedzi na 6 pytań/ zagadnień. 85,4% uczniów biorących udział w innowacji przychodziło na zajęcia chętnie. 14,6% uczniów uczestniczyło w zajęciach nie zawsze chętnie. Dla większości zajęcia były ciekawe – 89,6%. Po zapoznaniu z platformą Tinkercad większość zadań była dla nich łatwa (95,5%) i większość wykonywała je samodzielnie (62,5%). Część uczniów czasami wykonywała zadania z pomocą innych (35,4%). Po zakończonej innowacji 60,4% uczniów potrafi analizować problemy występujące w zaproponowanych filmach, prawie wszyscy (83,3%) potrafią zalogować się na platformę Tinkercad bez pomocy nauczyciela. 95,8% uczniów potrafi wykonać projekt 3D. 64,6% potrafi współpracować ze sobą podczas wykonywania projektów 3D. 52,1% uczniów potrafi zaprezentować swoją pracę przed innymi. Zdecydowana większość uczniów – 87,5% – chciałaby wziąć udział w podobnych zajęciach. Niewielka grupa (12,5%) nie wie czy chciałaby wziąć udział w takich zajęciach.




Innowację pedagogiczną przygotowały i przeprowadziły panie Wioletta Balcerek i Renata Zając oraz pan Sławomir Żak.