Wychowanie do życia w rodzinie
Treści programowe zajęć WDŻWR są przeznaczone do realizacji w pięciu klasach: od IV do VIII.
Ich realizacja stanowi spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:
-wspiera wychowawczą rolę rodziny,
– promuje integralne ujęcie ludzkiej seksualności tj. z uwzględnieniem wiedzy o rozwoju fizycznym, jak również psychicznym, emocjonalnym, społecznym i moralnym,
– kształtuje postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne,
– wzmacnia charakter ucznia oraz kształtuje prawidłowe relacje rodzinne i społeczne.
Celem zajęć będzie m.in.:
– ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka,
-okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie,
– pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania; pokonywanie trudności okresu dorastania,
– kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby; dokonywanie wyborów i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi; kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami; poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć; poznanie możliwości rozwiązywania problemów;
-pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości; kształtowanie postawy obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunku dla ciała innej osoby,
-uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny,
– pozyskanie wiedzy na temat korzystania ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem,
Treści nauczania sformułowane w języku wymagań zostały podzielone na sześć działów: rodzina, dojrzewanie, seksualność człowieka, życie jako fundamentalna wartość, płodność, postawy.
Podstawa programowa przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”
Cele kształcenia:
1. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
2. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
3. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
4. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
5. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
6. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
7. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”
Tematyka zajęć w klasie czwartej:
1. Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
2. Witaj w domu – funkcja prokreacyjna i opiekuńcza.
3. Zasady i normy – funkcja wychowawcza i socjalizacyjna.
4. Miłość, która scala, czyli funkcja psychiczno – uczuciowa i kontrolna.
5. Jesteśmy razem – funkcja rekreacyjno – towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
6. Koleżeństwo.
7. Dobre wychowanie.
8. Internet – świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
9. Człowiek istota płciowa.
10. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
11. U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
12. Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt / chłopców).
13. Intymność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
14. Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”
Tematyka zajęć w klasie piątej:
1. Gdzie dom, tam serce twoje.
2. Rodzina – moje okno na świat.
3. Emocje i uczucia.
4. Porozmawiajmy.
5. Święta coraz bliżej.
6. Zaplanuj odpoczynek.
7. Mądry wybór w świecie gier.
8. Uprzejmość i uczynność.
9. Poszukiwany: przyjaciel.
10. Moje ciało (dla grupy dziewcząt / chłopców).
11. Dojrzewam (dla grupy dziewcząt / chłopców).
12. Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt / chłopców).
13. Zdrowy styl życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
14. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”
Tematyka zajęć w klasie szóstej:
1. Z rodziny się nie wyrasta.
2. Rodzinne wychowanie.
3. Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
4. Sztuka rozmowy.
5. Gdy trudno się porozumieć.
6. O presji rówieśniczej.
7. Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
8. Jak mogę ci pomóc?
9. Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
10. Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt / chłopców)
11. Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt / chłopców).
12. Dojrzewam do kobiecości. Dojrzewam do męskości (dla grupy dziewcząt / chłopców)
13. Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
14. Stalking, hejting, cyberprzemoc (dla grupy dziewcząt / chłopców)
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”
Tematyka zajęć w klasie siódmej:
1. Rozwój człowieka.
2. Dojrzałość, to znaczy…
3. Pierwsze uczucia.
4. Komunikacja w rodzinie.
5. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
6. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
7. Uzależnienia behawioralne.
8. Ludzie drogowskazy.
9. Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt / chłopców).
10. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
11. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
12. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt / chłopców).
13. Czas oczekiwania
14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”
Tematyka zajęć w klasie ósmej:
1. Budowanie relacji międzyosobowych.
2. Na początek: zakochanie.
3. O etapach i rodzajach miłości.
4. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
5. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
6. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
7. Choroby przenoszone drogą płciową.
8. AIDS.
9. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
10. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
11. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
12. Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
13. Dojrzałość do małżeństwa.
14. Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
Ze szczegółowym programem nauczania można zapoznać się w Internecie.
Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”. Program nauczania. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 4, 5, 6, 7, 8 szkoły podstawowej. Wydawnictwo Rubikon