Stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych w województwie mazowieckim przydzielone :)

Wiktoria Cytryniak z Kozienickiej Trójki ze stypendium dla uczniów szczególnie uzdolnionych w województwie mazowieckim. 

W roku szkolnym 2020/2021 realizowana jest szósta edycja „Mazowieckiego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych – najlepsza inwestycja w człowieka”. Do grona 476 stypendystów należy również Wiktoria Cytryniak, uczennica VIII klasy Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Kochanowskiego w Kozienicach.   

Program stypendialny realizowany jest przez Departament Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.  Celem projektu jest umożliwienie rozwoju edukacyjnego uczniów VII i VIII klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów ogólnokształcących w Województwie Mazowieckim. Wsparcie przeznaczone jest dla uczniów uzdolnionych w zakresie szkolnych przedmiotów ogólnych rozwijających kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne tj. przedmiotów przyrodniczych, informatycznych, języków obcych nowożytnych, matematyki i przedsiębiorczości. Stypendysta poprzez realizację Indywidualnego planu rozwoju edukacyjnego ucznia będzie mógł je przeznaczyć m.in. na zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu komputerowego, fachowej literatury, opłacenie uczestnictwa w obozach, wycieczkach edukacyjnych, kursach językowych, korzystania z Internetu, itp. 

W ramach stypendium Wiktoria Cytryniak realizuje Indywidualny Plan Rozwoju Edukacyjnego (IPREU) w obszarze języków obcych nowożytnych (język angielski). Opiekunem stypendystki jest nauczycielka języka angielskiego – Pani Magdalena Osińska. 

Celem ogólnym IPREU jest wzbogacenie słownictwa oraz rozwijanie kompetencji językowych w zakresie sprawności mówienia, pisania i słuchania, jak również kształtowanie samodzielności w poszerzaniu wiedzy językowej oraz umiejętności skutecznego i swobodnego porozumiewania się w obcym języku.  

W kierunku osiągnięcia tych zamiarów zaplanowano szereg działań, które Wiktoria realizuje według opracowanego od września 2020 roku do sierpnia 2021 roku harmonogramu. Od początku roku szkolnego m.in. uczestniczy w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego, czyta anglojęzyczne czasopisma i książki, słucha audiobooków, ogląda filmy i programy bez tłumaczenia.  

Nowo nabyte zdolności i umiejętności wykorzystuje w pracy w szkole. Przygotowała dla rówieśników prezentację multimedialną pn. „Zabytki, miejsca, kultura i tradycje Wielkiej Brytanii” – przewodnik w języku angielskim po głównych zabytkach Londynu z uwzględnieniem obyczajów, obchodzonych świąt i różnych ciekawostek związanych z życiem mieszkańców miasta.  

W lipcu stypendystka planuje wyjazd na obóz językowy do Londynu, gdzie będzie miała możliwość zarówno nauki żywego języka i konwersacji w różnych codziennych sytuacjach, jak i zwiedzania słynnych zabytków oraz poznania kultury i tradycji Wielkiej Brytanii. 

Po powrocie z obozu zamierza podzielić się z kolegami wrażeniami i zaprezentować fotorelację z komentarzami w języku angielskim. 

Już nie mogę się doczekać wyjazdu do Londynu. Pragnę przełamać barierę językową i doskonalić umiejętność płynnej komunikacji w języku angielskim. Jestem pewna, że będzie to dla mnie niesamowite doświadczenie i ogromne przeżycie. Marzyłam o tym od dawna – mówi Wiktoria. 

Panująca aktualnie sytuacja epidemiczna utrudnia i ogranicza realizację niektórych działań, ale Wiktoria nie poddaje się i wykorzystuje każdą okazję do nauki języka, i tak na przykład odwiedzając polskie miasta i miejscowości zwiedza słynne miejsca i zabytki korzystając z aplikacji i anglojęzycznego przewodnika, co jest ciekawą i skuteczną metodą nauki języka.  

Bardzo się cieszę się, że wzięłam udział w programie stypendialnym, co zmobilizowało mnie do pogłębiania wiedzy językowej i umożliwiło rozwój moich pasji i znajomości języka angielskiego – przyznaje Wiktoria Ważne jest, aby uczyć się języka dla własnej przyjemności, bez presji otoczenia, wyłącznie dla siebie oraz posiadać motywację i zapał do stałego doskonalenia umiejętności językowych – dodaje stypendystka. 

W celu motywowania rówieśników do rozwijania kompetencji językowych uczennica przygotowała materiał do gablotki szkolnej na temat promowania nauki języka angielskiego pod hasłem „Mnemotechniki w nauce języka obcego”. 

Język angielski jest podstawą światowej komunikacji, dlatego zachęcam wszystkich do jego jak najlepszego poznania – mówi Wiktoria