ZŁOTE SZKOŁY LEKCJA Z EKONOMIĄ – PODSUMOWANIE

Pierwszym krokiem do lekcji z ekonomią było zapoznanie Drużyny z tematem Banku Centralnego. Dzięki temu, że braliśmy udział w II edycji programu uczniowie z Drużyny byli już zapoznani z programem Złotych Szkół i z jego tematyką. Postanowiliśmy wspólnie z Drużyną rozpocząć lekcje z ekonomią od klas I. Koordynator programu zaplanował kiedy odbędą się lekcje i w których klasach, następnie poprosił uczestników Drużyny o pomoc w przygotowaniu materiałów potrzebnych na lekcje oczywiście pod okiem nauczycieli opiekujących się programem. Zagadnienia poruszone na lekcjach w klasach I- III to: nominały polskich monet i banknotów, jak powstają pieniądze (zapoznanie z filmikami dotyczącymi mennicy oraz wytwórni papierów wartościowych), korzystanie z bankomatu, co to jest oszczędzanie, co to jest budżet oraz dziura budżetowa, co to jest bank i do czego służy?, skąd się wzięły pierwsze pieniądze, wymiana towarowa, zawody związane z finansami, bezpieczeństwo finansowe czyli jak korzystać z bankomatu i co to jest kod pin, co to jest pensja. Liczyliśmy również banknoty i monety oraz zapoznawaliśmy się z ich wyglądem. Uczniowie rozwiązywali karty pracy, wykonywali ilustracje fragmentu książki: „Julek, czyli dziura
w budżecie” S. Wojciechowska. Wykonywali ćwiczenia w aplikacji learning apps oraz wordwall, słuchali fragmentów tekstów z wyżej wymienionej literatury. Podczas lekcji: Czym są pieniądze uczniowie dowiedzieli się co to jest obieg pieniądza, co to są elektroniczne pieniądze, co to jest płynność pieniądza, jakie są cechy pieniądza, co to jest wartość pieniądza, informacje na temat tego, że mamy różne waluty, a waluta obowiązująca w Polsce to złoty.
Podczas lekcji w klasach V. Wydawanie, pomnażanie i datki uczniowie uczniowie rozmawiali na temat rachunków oszczędnościowych, pomnażania pieniędzy poprzez inwestowanie, rodzajów inwestycji. Lekcje w klasach V pt:” Czy król może wszystko, czyli co to jest bank centralny”, dotyczyły ogólnie funkcji i zadań banku. Podczas lekcji w klasach IV oraz V wykorzystaliśmy grę stworzoną przez nas w poprzedniej edycji czyli grę pn. „Pieniążek”. Podczas wszystkich lekcji staraliśmy się również wykorzystywać materiały przekazane przez NBP. Podczas lekcji w klasach VII- VIII rozmawialiśmy o banku centralnym i jego funkcjach. Tematykę finansową wplataliśmy również na lekcjach chemii, historii, języka polskiego oraz języka angielskiego. Ze względu na udział w programie już po raz drugi, okazało się, że wiele klas posiada już określoną wiedzę na temat finansów, mogliśmy więc realizować już o wiele trudniejsze tematy, które były świetną kontynuacją II edycji programu. Niezależnie od wyników programu, lekcje były z pewnością naprawdę dużą porcją wiedzy ekonomicznej, ale również świetną zabawą😊